ambervanveen.reismee.nl

Eerste normale werkweek

Hallo lieve familie en vrienden!

Mijn eerste ´normale´ werkweek zit erop! En wat is deze week omgevlogen! Het leek mij wel even leuk om een omschrijving te geven hoe mijn week eruit ziet, zodat jullie dan ook een beeld hebben wat ik doe op een dag.

Maar ik begin eerst bij vorig weekend. Vorig weekend ben ik met 2 Nederlandse meiden naar Brighton Beach geweest. Maar alleen om er te komen was al een avontuur op zich. Dit was mijn eerste keer met het openbaar vervoer in Melbourne en aangezien het in elke stad anders werkt was het er maar op vertrouwen dat het zou gaan lukken. Na 20 minuten lopen had ik mijn busstation gevonden, en de bus kwam gelukkig snel. Toen kwam de eerste struggel, hier in de bussen geven ze niet aan wat de volgende halte is, dus het is er maar op gokken of je bij het goede busstation uitstapt. Gelukkig bestaat er google maps! Na een overstap op een andere bus moest ik op zoek naar het treinstation. Deze was snel gevonden en het werkte gelukkig hetzelfde als in Nederland. In de trein geven ze wel aan wat de volgende halte is dus na een uurtje reizen kwam ik aan op het station waar ik had afgesproken met de meiden. Na een kwartiertje lopen kwamen we aan op het strand waar dus al die leuke strandhuisjes stonden. En ik kan je vertellen wij waren niet de enigste, haha. Gelukkig was inmiddels het zonnetje er en was de wind wat gaan liggen. Ik vertrok namelijk met een hempje, t-shirt, vest en spijkerjasje aan, omdat de wind zo koud was en er geen zon was. Hier in Melbourne zeggen ze ook; bevalt het weer je niet, wacht 15 minuten en dan is het weer anders. Deze keer pakte dat dus goed uit!
Op het strand hebben we onwijs veel foto´s gemaakt met alle leuke strandhuisjes, zal onder mijn bericht een paar foto´s plaatsen, want de strandhuisjes waren echt ontzettend leuk! Na alle foto´s hebben we in een cafeetje wat gedronken en daarna ben ik in mijn eentje weer terug gegaan naar huis. (Klinkt toch wel gek, nu ik dit typ. Mijn huis, terwijl mijn huis ook in Nederland is) Ik wilde graag avondeten met de familie en niet al te laat naar bed want het was een vrij intensieve week geweest. En maandag moest ik gewoon om 7 uur weer klaar staan om te beginnen.

Zoals ik net al zei, ik begin elke ochtend om 7 uur. Mijn wekker gaat om half 7 zodat ik rustig wakker kan worden, kan omkleden en op gemak kan ontbijten. Om 7 uur begin ik eerst met 3 lunchboxes klaar te maken voor de oudste, alleen op dinsdag heeft de jongste er ook één nodig. Rond half 8 komen de kinderen aangekleed naar beneden en maak ik voor de jongste 2 het ontbijt klaar. De oudste 2 doen dit zelf, wat heel fijn is. Verder hou ik ze dan in de gaten en ruim ik ondertussen de keuken op, ruim ik de vaatwasser uit en probeer ik de vaatwasser nog weer in te ruimen. (Aangezien we met 7 personen zijn, staat er vaak nog vaat van de vorige dag) Vaak zet ik de vaatwasser dan nog net aan voordat we vertrekken.

Als ik de oudste moet wegbrengen vertrekken we om 8.10 maar van de week hebben de ouders haar 3 keer weggebracht, dit is maar net hoe het uitkomt en of ze activiteiten zoals hockey of haar muziekband heeft voor schooltijd. (deze activiteiten zijn niet op vaste dagen, dus dit wisselt elke week, waardoor elke dag en geen 1 week hetzelfde is). Als ik Aria niet weg hoef te brengen moet ik zorgen dat de middelste 2, Avi and An voor 8.45 op school zijn. Dit is ongeveer 15 minuutjes lopen. Avi loopt altijd zelf naar school met zijn vriendje die tegenover ons woont. En An moet ik elke dag brengen (met de auto of lopend, net wat uitkomt).
Op maandag is het zo dat Asa, de jongste pas om 12.30 naar de opvang gaat dus ik heb hem elke maandag ochtend thuis en na de lunch breng ik hem dan lopend (5 minuutjes lopen) weg.
´s Ochtends na de wegbreng ronde (en maandag wanneer Asa thuis is) hang ik gelijk de was op, zodat deze buiten kan drogen, ze hebben namelijk geen droger. Verder snij ik ´s ochtends een bak vol met fruit voor als de kinderen thuiskomen uit school. Ze kunnen dan zelf eruit pakken welk fruit ze willen. Verder moet ik om de week de hele benedenverdieping stofzuigen en extra als het erg vies is, maar dit zijn voornamelijk etensresten onder de tafel, dus dat valt erg mee. Om de maandag komt er een schoonmaker die het hele huis schoonmaakt, wat erg fijn is. Helaas is hij op vakantie dus is hij al 3 weken niet geweest en komt hij pas over 2 weken weer.

Mijn vrije tijd gaat in zo gauw ik hier mee klaar ben (vaak rond 9.30/10.00 uur), alleen maandag dan als uitzondering, maar wat was dat heerlijk zeg maandag nadat ik Asa naar de opvang had gebracht. Even doen waar ik zin in had en even geen kinderen in huis waardoor ik even kon bijtanken.

Omdat ik ´s ochtends het fruit al klaar maak voor de middag scheelt dat weer tijd die ik eerder moet beginnen. Ik begin in de middag tussen 14.30 en 15.00 uur. Voordat ik de ophaalronde begin, check ik de was of deze al droog is en vouw ik deze op en leg deze terug in de kledingkasten. Soms bereid ik ook al de salade voor het avondeten voor, want dan kan ik ´s middags focussen op de kinderen. Elke avond eten we salade bij het eten en dit is dan ook mijn taak om voor te bereiden. Zodra Michael thuiskomt gaat hij de keuken in om te koken, hij kan dit namelijk goed en vind dit ook leuk om te doen. Dus echt koken hoef ik niet te doen, alleen af en toe rijst of pasta of iets in de oven zetten. Dit is dus erg fijn, want zo goed ben ik nog niet in koken. Alhoewel de complimenten me over de oren vliegen elke avond over de salade of wraps (dit is de enige maaltijd die ik elke week helemaal zelf moet maken, maar dit is groente snijden en dit in bakjes op tafel zetten, dus appeltje eitje!)

Aria, komt elke middag zelf naar huis lopen, tenzij ze aangeeft of er iets aan de hand is waardoor er geen tijd is om te lopen. Mijn ophaalronde begint dus om 15.20, de basisschool is namelijk om 15.30 uit. Ik haal dan An op, Avi loopt zelf terug naar huis. Op maandag en dinsdag blijven we nog 20 minuutjes op het schoolplein spelen omdat de opvang van Asa om 16.00 uur is afgelopen en deze op de route ligt naar huis. Om 16.00 halen we Asa op en lopen dan naar huis. Ze meeste vorige au pairs pakte altijd makkelijk de auto, maar het is zo dichtbij dat ik dat een beetje onzin vind, gelukkig staat moeder helemaal achter me en we hebben afgesproken dat ik alleen de auto pak met slecht weer of juist heel warm weer, als het te warm is om te lopen.
Als we thuiskomen gaan we aan tafel zitten en eten we fruit en daarna is het tijd voor huiswerk of juist lekker tijd om te spelen. Hier in huis hebben ze de regel dat ze maandag t/m donderdag geen tv mogen kijken, dus dat scheelt een hoop gezeur, want ze weten niet anders dat ze gewoon zelf moeten spelen. In deze tijd speel ik vaak met de jongste 2, de oudste hebben huiswerk of zijn op hun kamer en doen iets voor zichzelf.
Op woensdag en donderdag zit Asa op een opvang verder weg dus deze dagen breng ik de kinderen met de auto naar school en de opvang en rond 5e haal ik Asa op.
Op woensdag hebben de jongste 3 zwemles van 17.30 tot 18.15 dus dit is echt een racedag na schooltijd, omdat ik tussendoor Asa nog moet ophalen van de opvang verder weg. Afgelopen woensdag heeft moeder hier nog bij geholpen, maar vanaf komende woensdag moet ik het zelf gaan doen. Gelukkig kan ik tijdens de zwemles even zitten en bijkomen. Kinderen in Australië krijgen gemiddeld 8 jaar lang zwemles! Bizar, ze starten vaak rond hun 4e en stoppen als ze naar de middelbare gaan, hoewel er ook ouders zijn die hun kind van 6 maanden al naar zwemles laten gaan.
Op vrijdag is de dag ook weer een beetje anders. Asa is alleen in de ochtend naar de opvang waardoor ik wat minder vrije uurtjes heb dan de dinsdag, woensdag en donderdag (9.30-14.30). De hele middag is Asa dan thuis en halen we samen An op van school. An heeft om 16.45 turen en we moeten echt rond 16.15 het huis uit om op tijd te komen, aangezien het ontzettend druk is op de weg en je er zeker 20 minuten over doet om er te komen.
Op alle dagen behalve woensdag check ik altijd rond half 6 of er nog dingen zijn die gedaan moeten worden. Was die nog niet droog was tussen de middag en deze opvouwen en opruimen, vaatwasser inruimen en de salade afmaken. De ouders komen vaak tussen 6 en half 7 thuis, dus dan is het koken, eten en daarna gaan de jongste in bad en naar bed. Ik ben klaar met mijn dag werken als we aan tafel gaan. De oudste ruimen namelijk alles van het avondeten op en moeder doet de jongste in bad. Ik trek me meestal dan lekker terug op mijn kamer, het is vaak namelijk al een uurtje of 7/ half 8 en ben ik toe aan mijn rust. Vaak spring ik gelijk onder de douche omdat de oudsten nog bezig zijn met schoonmaken dus de douche dan nog vrij is. En na het douchen heb ik dan nog lekker tijd voor mezelf. Afgelopen week elke avond wel geskyped met het thuisfront, omdat ik best tegenop zag deze week, want nu had ik niet alleen de verantwoordelijk maar moest ik ook zorgen dat iedereen overal op tijd was. Dus elke avond even vertellen over de dag luchtte fijn op. We gaan hier nu een beetje mee afbouwen omdat ik hier nu ook mijn draai/leven moet gaan vinden. Wat ik nu best nog wel moeilijk vind. Afgelopen 5 weken bijna elke avond wel skypen gaat behoorlijk in je ritme zitten en lijkt nu ontzettend normaal. Terwijl ik voordat ik wegging 1 keer in de week al wel prima vond.

Nou dit was denk ik wel een beetje hoe mijn weken gaan verlopen, naar mijn idee prima te doen! Werken met veel vrije tijd tussendoor, alhoewel ik daar nu mijn draai weer in moet gaan vinden, want zoveel vrij is ook wel weer gek. Ik ben elke dinsdag, woensdag en donderdag vrij van 9.30 tot 14.30/15.00 uur dus dat zijn best wel wat uurtjes. Te kort om echt de stad in de gaan, maar lang om alleen maar thuis te zitten. Gelukkig bestaan er heel veel facebookpagina´s voor au pairs dus nadat ik woensdag daar een beetje op gekeken had, heb ik naar 2 meisjes hier in de buurt een berichtje gestuurd. Ze reageerde heel fijn en wilde gelijk al wel afspreken. Met een van hen heb ik donderdag in een cafeetje afgesproken. We waren er om kwart voor 11 en gingen 3,5 uur later weg, zo gezellig was het! Als het goed is ga ik met haar morgen de stad in, want in het weekend is daar mooi de tijd voor.

Vandaag zaterdag doe ik nog lekker rustig aan. Had even geen zin om wat te gaan ondernemen omdat ik bijtanken nu even belangrijker vind. Inmiddels is de ochtend alweer om en ben ik denk al ruim 1,5 uur weer aan het typen. Vanmorgen was ik wakker om half 7 maar heb ik lekker tot 9 uur nog in mijn bed gelegen. Daarna ben ik lekker gaan ontbijten. Toen ik beneden kwam zei mijn host moeder jeetje Amber, weer zo vroeg, ik ben dat echt niet gewend hoor. Ik zei maar het is al 9 uur? Dus toen vertelde ze dat al de vorige au pairs altijd bijna de hele dag op hun kamer bleven. Na wat gelach heb ik met de hele familie ontbeten. De hele familie is nu boodschappen aan het doen dus is het lekker rustig in huis. Verder wil ik zo even naar de supermarkt lopen om er wel even uit te zijn geweest. Australiërs zijn zo gezond dat hier amper koekjes, snoepjes en chocolade in huis is, nu ben ik ook niet zo een grote snoepkont maar zo af en toe is een koekje of snoepje heb ik wel nodig, dus ik ga zo mijn voorraad op mijn kamer maar eens aanvullen.

Geen idee of ik het al eens verteld heb maar mijn familie gaat in januari 16 dagen naar Nieuw Zeeland. Helaas kan ik niet mee omdat de camper al geboekt was en alle campers maar max voor 6 personen waren. Ik ben deze 16 dus ook vrij en kan deze tijd dus ook mooi gebruiken om te gaan reizen. Afgelopen week heb ik daar ook al veel over nagedacht, want aangezien heel Australië dan vrij is (zomervakantie) zijn veel dingen duurder, drukker en al volgeboekt. Eerst dacht ik aan Tasmanië of meer in de omgeving van Adelaide, maar toen kwam het idee van waarom zou ik ook niet naar Nieuw Zeeland gaan, 16 dagen is daar een leuke tijd voor, en het is dan daar ook zomer dus de temperaturen zijn dan iets beter, alleen is 16 dagen niet heel lang om een heel land te verkennen dus ik denk dat ik hier vanmiddag is mijn tijd voor ga nemen. Want mocht ik dit echt willen, moet ik toch al wel snel gaan boeken, want ik vertrek dan al binnen 3 maanden! Aangezien ik wel van dit uitzoekwerk hou, krijg ik nu meteen alweer meer energie!

Nou ik hou jullie weer op de hoogte!

Liefs Amber

Reacties

Reacties

Marianne de Graaf

Wat fijn dat je het naar je zin hebt! Maar wat een organisatie zo'n gezin zeg! Knap hoor!

Irene

Wat een fijn nieuws zeg.

Oma

Wat heb je weer een leuk bericht geschreven en ik ben blij dat het goed met je gaat

Mieke

He Amber
Wat is dit heerlijk om te lezen
Zo positief??
Maar wat n organisatie n wat doe je t goed.
Heel veel plezier
Liefs ?

Liesbeth

Wat fijn dat je zo leuk hebt en dat je zo goed doet! Petje af!

Petra

Wat leuk om te lezen Amber. Dit klinkt als een familie die goed bij je past. Nu kost het misschien nog veel energie met alle haal en breng schema's maar dat gaat straks steeds makkelijker. Fijn dat je ook weer wat tijd voor jezelf hebt en ook weer leuke meiden ontmoet.
En alweer een vakantie in het vooruitzicht, lekker genieten!

Yel

Toppertje ik spreek je snel weer??

annekevanschie@hetnet.nl Van Schie Anneke

Wat een fijn bericht van je deze keer ! Zeker ook voor het thuisfront .
Je hebt wel een druk gezin , maar gelukkig blijft er ook nog wat vrije tijd voor je over . Zo zie je maar , de aanhouder wint , en na regen komt zonneschijn .
Leuk om daar ook wat vrienden te maken . Wat een heerlijk idee , dat je in het nieuwe jaar ,n soort van vakantie kan maken daar !!!
Succes maar weer, kijk al weer uit naar je volgende blog !
Gr. van ons hier . ?? Anneke .

Toos

Er is genoeg te doen en te beleven voor jou.
Wat leuk dat je alweer plannen gaat maken voor een vakantie in januari.
Veel succes Amber!
groetjes uit Naaldwijk van Toos.

Jolanda

Hey Amber wat word ik hier blij van!!! Eindelijk een normaal gezin met normen en waarden. Top hoe je het doet! Enjoy!!!

Jenny.

Hoi.Amber.Wat leuk om te lezen.Het is wel een hele organisatie ,maar wel leuk .Ben benieuwd wat je in januari gaat doen.Succes en veel plezier.

Noëlle

Wat een leuk gezin!
Je ritme vinden duurt altijd even hoor, geef dat rustig de tijd!
Fijn dat je contact met andere au-pairs hebt en gezellig dingen kan ondernemen.
Super leuke strandhuisjes!
groetjes, Noëlle

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active