ambervanveen.reismee.nl

Great Ocean Road update

Hallo lieve familie en vrienden!

Daar is die dan, de Great Ocean Road weekend update!

Na een druk weekje vorige week stond eindelijk de Great Ocean Road op de planning!! Vrijdagavond heb ik nog even het eten klaargemaakt voor de kids en ze aan tafel gezet en rond half 7 stond Coco voor de deur. Mijn hostouders hadden gezorgd dat ze op tijd thuis waren zodat we gelijk konden vertrekken als Coco hier aankwam. Super fijn!

Na een stop bij de supermarkt voor wat inkopen voor het hele weekend en een hapje bij de Mac kon de roadtrip dan toch echt beginnen! Na 1,5 uur rijden kwamen we rond 10 uur aan in het plaatsje Torquay. Dit is een gezellig surfdorp aan het strand. We hadden besloten om hier te overnachten zodat we zaterdagochtend gelijk de Great Ocean Road op konden rijden, want deze begint net buiten het dorp. Aangezien we aankwamen in het donker hadden we totaal niet gezien waar we terecht waren gekomen dus met wakker worden was alles een verrassing. Heel bijzonder was het niet, maar het zag er wel gezellig uit. Na een snel ontbijtje op de motel kamer stapte we voor 9 uur de auto weer in. Er stond namelijk veel op de planning.

We begonnen bij Bells beach, dit is een heel bekend surfstrand. Hier worden ook jaarlijks veel bekende surfwedstrijden gehouden. Toen we aankwamen lagen de eerste surfers al in het water en stonden een aantal surfers hun boarden te waxen en zich om te kleden op de parkeerplaats. Na wat foto shots zijn we de auto weer ingestapt. Volgende stop was een vuurtoren genaamd Aireys Inlet. Voordat we naar de vuurtoren gingen zagen we nog een andere mooie klif waar we wat foto´s wilde maken, zo gezegd, zo gedaan! Leverde super leuke foto´s op! Alle foto´s zet in onder mijn blog (bereid je voor het zijn er genoeg) Na een rondje om de vuurtoren gelopen te hebben was het uitzicht vanaf daar toch wat leuker dan de vuurtoren zelf. Na weer wat foto´s de auto weer ingestapt. De volgende stop was het Great Ocean Road boord boven de weg. Helaas waren wij niet de enige. 2 lange bussen vol met, laat ik het maar zo zeggen, vervelenden Chinezen… Daar ging onze kans om even op gemak hier een foto van de maken. Ik ben uit de auto gesprongen, snel een plekje tussen de bosjes gevonden om een foto te maken en hup de auto weer in. Coco en ik vonden het het wachten niet waard. Gelukkig konden we vanuit de auto ook nog een mooie foto maken toen we er onderdoor reden. Inmiddels waren de wegen wat kronkelender geworden, maar wat was het fantastisch mooi dit stuk. Nog nooit met zoveel plezier gereden! Na elke bocht was er wel weer een mooi uitzicht op zee, het binnenland of een dorpje met mega luxe huizen! De volgende stop lag wat meer het land in. Erskine Falls, een hoge waterval met een korte hike ernaartoe. Na een berg op en de berg weer afgereden te zijn kwamen we aan bij de parkeerplaats. Nog genoeg plek dus druk was het gelukkig niet! Na wat traptreden naar beneden kwamen we aan onderaan uit bij de waterval. Super mooi en deze had gelukkig nog genoeg water. Na wat off route kwamen we dichterbij de waterval en weer vele foto´s later vroeg ineens een man ´zal ik van jullie een foto samen maken´ Coco en ik keken beide even op huh, Nederlands? Na wat foto´s en een praatje met dit gezin zijn we weer naar boven gelopen, het was inmiddels wat drukker geworden, dus we hadden geluk.

Waar we wat minder geluk mee hadden was het weer… Toen we boven kwamen begon het te miezeren.. eerst dachten we dat het van de waterval was maar helaas.. Het weerbericht zag er onwijs goed uit, graadje of 23 met zonnetje en wolkje.. nou helaas…. het weer zat zwaar tegen. De rest van de dag heeft het alleen maar gemiezerd en was het zwaar bewolkt… oh en koud… vandaar dat ik nog steeds een trui draag op foto´s.. Nadat de zee weer in zicht kwam zijn we gestopt in het plaatsje Lorne. Hier hebben we even op een bankje gezeten en heb ik wat foto´s gemaakt van surfers die de golven trotseerde.

De volgende stop lag wat verder, na een uurtje stapte we uit in het plaatsje Apollo Bay, dit is een wat groter stadje, waar we een lunch gepland hadden. Na een goede lunch nog even over de boulevard gestruind. Coco en ik zijn in Apollo Bay trotse eigenaar geworden van Mini en Cooper, 2 blauwe volkswagen busjes. Deze volkswagen busjes gaan met ons mee reizen en zullen jullie zo hier en dan terug zien op foto´s!

De volgende stop was Cape Otway, een vuurtoren op het zuiderlijkste puntje van de Great Ocean Road. De weg hiernaartoe was fantastisch, eerst door bossen (wat later eucalyptus bomen bleken) en daarna door afgebrand en doden bossen. Coco noemde het Alice in wonderland land. Helaas heb ik die film niet gezien dus geen idee hoe het er daar uitzag. Na aankomst bij de vuurtoren lazen we ineens dat we dik 20 dollar per persoon moesten betalen en dat we dan nog maar een half uur konden blijven, omdat het dicht ging. Nou dat hebben we dus mooi niet gedaan, 20 dollar is het dan niet waard. Op de terugweg zagen we op sommige plekken auto langs de weg staan en mensen die omhoog keken. Aangezien we 60km per uur reden konden we dus niet zomaar stoppen en ben ik vanuit de auto omhoog gaan kijken en niet veel later schreeuwde ik, KOAALLLAA. Aangezien we nog steeds hard reden konden we niet stoppen. Op het eerste beste punt waar het kon hebben we de auto gedraaid en hebben we het stuk terug gereden en al heel snel spotte ik er alweer 1. Deze zat best hoog in de boom dus besloten we nog even door te rijden waar er wat mensen stonden. 2 koala´s in 1 boom! Super gaaf! We konden er geen genoeg van krijgen en reden nog een stukje verder en hier hadden we helemaal mazzel dachten we, 1 koala dichtbij, maar wel wat hoog. Aan de andere kant van de weg hoorde we mensen roepen, dus besloten we daar ook te kijken en wat we daar zagen wat helemaal gaaf. Een kleine koala, super dichtbij! Na heel wat foto´s verder besloten om door te rijden want het werd al laat. We moesten zeker nog 1.5 uur rijden voordat we bij ons volgende punt aan zouden komen. Het weer werd er niet beter op helaas, erg mistig en nog steeds alleen maar miezer. Dus helaas wat mooie uitzichten gemist.. Na wat gepuzzel met tijden, besloten we toch om eerst nog naar de 12 apostelen te gaan voordat we ons hostel op gingen zoeken. Aangekomen op de mega grote parkeerplaats, met gelukkig vrij weinig auto. Kon de wandeling naar de 12 apostelen beginnen. Ik keek er erg naar uit om dit te zien en had voor de zekerheid niks voorgesteld over hoe het zou zijn. Maar toen ik het zag, wauw! Wat groot, heb nog steeds geen woorden gevonden om het te omschrijven. Hoge kliffen, hoge rotsen (pilaren) in zee, wilde golven! Het was echt fantastisch! Gelukkig waren er niet heel veel mensen dus foto´s maken lukte ontzettend goed! Na vele foto´s en foto´s voor andere gemaakt te hebben besloten we om naar het hostel te gaan en later voor de zonsondergang weer terug te keren. Een zonsondergang hoopte we op, maar het zag er niet heel rooskleurig uit..

Na 10 minuutjes in de auto kwamen we aan in het dorpje. Lees 1 straat, met 1 cafe, 1 grasveld (camping) deze was nog gesloten ook, 1 hostel en 5 huisjes denk, uitzicht op alleen maar groene heuvels met hier en daar een weg. Inchecken ging snel en makkelijk en al gauw kregen we een rondleiding door het hostel, keuken en woonkamer zaten in 1 ruimte, en er was ook 1 badkamer voor de meiden, lekker makkelijk en klein. Snel wat spullen uitgepakt en contact gehad met het thuisfront. Voor de zekerheid even langs het café gelopen om te vragen tot hoelaat we er een pizzatje konden eten, goed dat we dat gedaan hadden, want ze zeiden dat ze bijna dicht gingen dus we konden alleen nog maar een take away pizza meenemen. Ook prima, snel de auto ingesprongen en weer terug gereden naar de 12 apostelen in de hoop iets van een zonsondergang te hebben. Nou dikke vette pech.. geen zonnestraaltje niks.. het enige wat mee zat is dat we bijna de 12 apostelen voor onszelf hadden.. beetje sip de auto ingestapt en op de parkeerplaats maar even de pizza opgegeten. Er zat niks anders op dan weer terug te keren naar het hostel en lekker te gaan slapen. Eenmaal in het hostel zat de woonkamer vol met mensen en stond de tv op standje 100 waardoor we in onze kamer mee konden genieten van de vechtscènes van Pirates of the Caribbean. Na een slecht nachtje, piepende deuren, krakend en mega ontstabiel bed. Stonden we rond een uurtje of half 9 in de keuken ons ontbijt te maken. Een beetje onwennig voelde dat wel, toch wel gek om zo een keuken te delen met allemaal andere die je niet kent. Op het moment dat wij in de keuken waren stonden er ook 2 jongens. Waarvan de een zei jeetje wat staan jullie er onwennig bij? Dus maar gezegd dat het onze eerste keer in een hostel was en zo begon het gesprek. We hebben met zn 4e ontbijt gegeten en daarna nog lekker lang zitten kletsen, zelfs zo lang dat we een uur laten weg zijn gegaan dan gepland. Maar gezellig was het zeker. We begonnen de ochtend in Port Campbell, dit zijn meerdere diepe kloven tussen de rosten. Onwijs mooi weer! Heel toevallig kwamen we jongens hier weer tegen op de parkeerplaats maar hier splitste onze wegen. Hun gingen de andere kant op. Hierna stonden er nog 3 andere punten op de planning, The Arch, een uitgeholde rots in het water, London bridge, nog een uitgeholde rots in het water en The Grotto, nog een uitholling van een rots. Deze 3 punten lagen dicht bij elkaar dus we konden ze snel afvinken. Inmiddels was het al een uurtje of 11 en kwamen langs de Bay of Islands, dit zijn meerdere rotsen in het water. Voor jullie zal het nu allemaal wel hetzelfde klinken, maar toch was het elke keer weer anders. De Bay of Islands was het laatste puntje op de Great Ocean Road, niet veel later reden we ineens weer op de ´normale´ weg. De Great Ocean Road eindigd net voor het plaatsje Warrnabool, maar deze hebben we eigenlijk overgeslagen omdat we op internet gelezen hadden dat we beter naar Port Fairy konden gaan. Dit is nog een half uurtje verder. Het was echt een oud dorpje waar de tijd stil is blijven staan, zoals de meeste plaatsje wel. We hebben hier lekker pannenkoeken op als lunch en zijn daarna even naar de haven gereden. Het was een klein haventje met veel zeilboten en allemaal oude huisje langs het water.

Coco en ik baalde er zo van dat de Great Ocean Road erop zat dat we besloten om uit te zoeken of het mogelijk was om nog een stuk van de Great Ocean Road mee te pakken op de terugweg. Dit was mogelijk maar wel zeker een uurtje om. Na wat gepuzzel hoe we het beste konden rijden, zijn we rond half 3 de auto weer ingestapt om het hele stuk weer terug naar Melbourne te rijden. Omdat we het begin van de Great Ocean Road mee gingen pakken reden we niet over een snelweg, maar allemaal over wegen tussen de dorpjes. Ontzettend mooi en zo zagen we nog meer, zelfs Nederlandse koeien! Hahah na dik 2 uur gereden te hebben kwamen we eindelijk weer op de Great Ocean Road uit! Na een pitstop op het strand konden we weer genieten van de mooie uitzichten op zee. Een klein uurtje hebben we nog op de Great Ocean Road gereden voordat we de snelweg opreden. Dit ging een stuk sneller want we hadden behoorlijk wat tijd verloren met alle binnendoor weggetjes. Na een snelle hap bij de Mac, ja de traditie houden we er nog steeds in. Kwamen we rond een uurtje of 8 aan op de parkeerplaats van Jucy, het bedrijf waar we altijd de auto huren. We hadden het laatste plekje! En de parkeerplaats stond stikkes vol. Aangezien ik zo moe was en ik nog dik een uur naar huis moest reizen met het openbaar vervoer hebben we een taxi besteld. Aangezien ik anders pas na 10e thuis was geweest en ik gewoon om 7 uur weer klaar moest staan voor de kids. Gelukkig nu lekker wat eerder thuis en kon ik op tijd mijn bed weer in na een onwijs gaaf weekend.

Maandag en dinsdag heb ik langere dagen gewerkt als normaal, omdat Aria, de oudste al vakantie heeft en Asa, de jongste stopt op de opvang. Dus nu vandaag woensdag heb ik lekker het huis een dagje voor mezelf. Komt goed uit want de temperatuur heeft inmiddels de 40 graden alweer aangetikt.. hoe bizar, kan er niet aan wennen. Morgen wordt het wat koeler 25 graden en hoe de weerapp het nu aangeeft wordt het vrijdag 44 graden… Vanaf vrijdag hebben alle kids zomervakantie dus de dagen die ik werk worden lange dagen met weinig vrije tijd. Dus even extra genieten van mijn vrije tijd.

Komend weekend doe ik lekker rustig aan! Coco heeft het huis voor zichzelf omdat haar gezin op vakantie is dus hopelijk blijft het weer goed en kunnen we lekker relaxen in het zwembad.

Nou dit was hem wel weer, ik ga lekker een ijsje eten om af te koelen en jullie horen weer van mij!

Dikke kus en knuffel,

Amber

Mama

Wat een mooi verhaal weer van een fijn weekend. En wat een mooie foto’s. Kan niet wachten dit ook in het echt te zien.
Liefs Mama

Esther

Toffe tour gemaakt. Iemand uit Naaldwijk is nu met zijn gezin een trektocht door Nieuw Zeeland aan het maken en stuurt ook van die prachtige foto's. Dat ga jij ook nog allemaal zien straks. Fijn dat je met je vriendinnen zoveel leuke dingen kan doen. Pikt niemand meer van je af! Fijne kerst, lieve Amber!!

Oma

Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven en wat heb je weer veel gezien
En weer veel ervaringen op gedaan
Ik wens je fijne kerstdagen opa oma

Anneke van Schie annekevanschie@ hetnet.nl

Hou Amber, wat een reis hebben jullie weer gemaakt. fijn voor je dat Coco ook meekan met deze uitstapjes.
Zal je wel enorm veel energie kosten Amber , maar de indrukken die je opdoet , nemen ze je niet meer af . Wat een ontzettende gave foto,s . Leuk hoor die koala beertjes.
Nu bijna Kerst en dan het volgende avontuur begint bijna alweer voor je. ! Wij wensen jullie daar allemaal fijne Kerstdagen , waar en hoe dan ook !
Bijna 2020 , niet te geloven ! ???

Mieke

Hallo Amber
Wat weer n heerlijke blog om te lezen
Zo leer ik t land ook kennen
Prachtige foto's!
Heel veel plezier n volop blijven genieten
Liefs ?

Yel

Avontuur daar ging je voor nou dit was weer een weer een roadtrip om af te vinken wat ontzettend leuk om te lezen weer.en super mooie foto’s we reizen zo letterlijk met je mee. En nog zoveel avonturen op de planning topper geniet ervan Amber fijne kerst daar straks en veel plezier in de bush (enne je word hier ook gemist hoor) neem je dat leuke busje in het groot mee terug. Ik denk aan je veel liefs van mij?